wtorek, 19 stycznia 2016

Klient też człowiek



W pogoni za kolejnymi umowami i zleceniami często zapominamy o esencji sprzedaży. Patrząc w tabelkę Excela nie zauważamy człowieka. Za każdym wynikiem stoi osoba z charakterem, zainteresowaniami, emocjami. Pamiętaj, klient to też człowiek !
Nie ma co przekonywać, że bazy danych są ważne. Informacje na temat ostatnich transakcji czy kontaktu z konkretnym klientem, dane kontaktowe czy wysokość zakupów to tylko te najważniejsze informacje. Prowadźmy takie bazy i aktualizujmy je - są niezwykle pomocne !
Ja zachęcam na jeszcze jedno, inne spojrzenie na taką bazę. Zawsze poza podstawowymi informacjami na temat klienta, staram się notować też rzeczy z pozoru mało istotne. 
Oto kilka z nich, które pozwolą Ci odróżnić się od konkurencji : 

1.Ważne daty
Sprawa banalna. Wiele firm już dawno składa życzenia swoim klientom z okazji urodzin czy imienin. Możesz to zrobić w sposób standardowy wysyłając po prostu życzenia lub zdobyć się na coś więcej i wysłać drobny upominek. Poza urodzinami klienta warto też mieć informacje o innych ważnych dla niego wydarzeniach. Urodziny syna, rocznica założenia firmy, rocznica wspólnego projektu zakończonego sukcesem. Bądź kreatywny. 

2. Zainteresowania 
Odnoś się do zainteresowań. Przy spotkaniu zejdź na temat ulubionej dyscypliny sportowej lub hobby Twojego klienta. Nawet jeśli nie jesteś w temacie to przygotuj się do niego przed wizytą u klienta. Zyskasz bardzo dużo w jego oczach. 

3. Brak chęci zakupu
Nawet jeśli dany klient nie wyraża chęci na zakupy w tym momencie - nie skreślaj go. Przypomnij się dyskretnie raz na jakiś. Mimo wszystko jest to potencjalny klient i jeśli nie jest gotowy na zakup teraz, w niedalekiej przyszłości może mieć taką potrzebę. Wybierze Ciebie jeśli będzie o Tobie pamiętał. 

4. Ważne wydarzenia
Łączy się to z ważnymi datami. Jeśli będziesz w stałym kontakcie z klientem, będziesz mógł na bieżąco reagować. Jeśli wrócił z wymarzonych wakacji - porozmawiaj z nim o tym. Odniósł sukces czy to na polu zawodowym czy prywatnym - pamiętaj i doceniaj to. Jeśli ma problemy biznesowe, zdrowotne, rodzinne - jeśli jesteś w stanie to wyciągnij pomocną dłoń. Budowanie relacji partnerskich to o wiele więcej niż transakcje kupna/sprzedaży. 

Pamiętaj, że pracujesz z ludźmi. Klienci nie zawsze, a wręcz śmiało mogę powiedzieć, że rzadko przy wyborze konkretnej firmy kierują się tylko czynnikiem ekonomicznym. Budowanie więzi z klientem jest długotrwałym procesem, ale przynosi rewelacyjne wyniki.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz